Kul i brystet – Vigdis og Line Hjorth i samtale med Tuva Fellman

Når livet snur – og ordene blir terapi.
Mor og datter Line og Vigdis Hjorth møter Tuva Fellman til en samtale om åpenhet, styrke og livets mange nyanser.

Hvordan håndterer man livet når både mor og datter får brystkreft samme år?
Onsdag 15. oktober møtes Vigdis Hjorth og Line Norman Hjorth på Ålesund bibliotek i samtale med Tuva Fellman – om det å få en alvorlig diagnose, om pårørenderollen, og om hvordan man finner lys og liv midt i alt som er krevende.

Mor og datter er aktuelle med boken «Kul i brystet. Året vi ble syke», som skildrer den brå omveltningen kreftdiagnosen førte til for dem begge. I boken følger vi dem gjennom behandlingsforløpet – en gripende, ærlig og til tider humoristisk fortelling om sykdom, samhold og nye perspektiver på livet.

Årets Rosa sløyfe symboliserer styrke, håp og fellesskap.
Designet av
ENVELOPE1976, til støtte for forskning på brystkreft.
Foto: Stephanie Sikkes (2025)

Arrangementet holdes i lys av Rosa sløyfe-aksjonen og Verdensdagen for psykisk helse, som begge setter søkelys på åpenhet, støtte og livsmestring.

Arrangementet er gratis og åpent for alle.

Sted: Ålesund bibliotek
Tid: onsdag 15. oktober kl. 18.00

Oktober farger vi landet rosa

Hver oktober samles mennesker over hele verden for å støtte kampen mot brystkreft gjennom Rosa sløyfe-aksjonen. Aksjonen, som i Norge drives av Brystkreftforeningen og Kreftforeningen, har som mål å spre kunnskap, vise solidaritet med dem som rammes, og støtte livsviktig forskning.

I år er temaet «Unike kvinner trenger unik oppfølging» – for ingen sykdomsforløp er like, og hver pasient har sine behov.

Årets Rosa sløyfe er designet av ENVELOPE1976, ved Celine Irgens Aagaard, som sier:

Vi mennesker er alle ulike og kreft rammer ulikt. Vi har laget en sløyfe som speiler nettopp det, og håper så mange som mulig vil bære den.

Sløyfen selges blant annet hos Lindex, Mester Grønn, Vitusapotek, Ditt Apotek, Kid Interiør, Coop og Colosseum tannlege, samt i Kreftforeningens nettbutikk.

Ved å kjøpe sløyfen bidrar du direkte til forskning på brystkreft – slik at flere kan overleve og leve bedre etter behandling.

Fakta om brystkreft

  • Over 4000 kvinner får brystkreft i Norge hvert år.

  • Omtrent én av ti kvinner vil rammes i løpet av livet.

  • Ni av ti lever fem år etter diagnosen – et resultat av forskning, tidlig oppdagelse og bedre behandling.

  • Rundt 600 nordmenn dør årlig av sykdommen.

Brystkreft rammer både kvinner og menn, og det viktigste du kan gjøre er å bli kjent med brystene dine. Oppdager du forandringer – en kul, inndragning i huden, væske fra brystvorten eller sår som ikke gror – bør du kontakte lege.

Rosa sløyfe-måneden – en tid for å vise støtte, åpenhet og kjærlighet til alle som rammes av brystkreft.

Foto: Steffen Aaland

Bli med og farg Ålesund rosa!

I oktober ser vi rosa lys, sløyfer og arrangementer over hele landet – og Ålesund er intet unntak. Gjennom å delta på samtaler som den på biblioteket, kjøpe årets Rosa sløyfe eller støtte en lokal innsamlingsaksjon, bidrar du til økt åpenhet, kunnskap og håp.

Kilder:
kreftforeningen.no | brystkreftforeningen.no

Neste
Neste

Spesialvisning av «Straff» på Løvenvold Theater