The North West og Innflytterdagen

Foto: F.v. Lina Marie Brathaug Frantzen - rådgiver idrett og fysisk aktivitet – virksomhet kultur og fritid Ålesund Kommune, Bodil Grindvik Uri fra Ålesund Kulturråd, Sissel Standal, daglig leder Framtidslaben, Lisa Mari Thommassen Sæther, daglig leder Ålesund Sentrumsforening, Kristin Wiig-Sandnes, fra Ålesund Idrettsråd, Karina Sundby - Driftsleder og Kulturkonsulent – Ung i Ålesund, Ålesund Kommune, Emilie Marie Glas - Spesialkonsulent Innbyggertorg Ålesund Kommune

Lørdag 27. April lanseres et helt nytt konsept kalt "Innflytterdagen". Denne skal arrangeres for første gang på Sørsida, som en del av "The North West-festivalen "Brobyggere". Her blir det hyggelige familieaktiviteter, underholdning og stands fra lokale interesseorganisasjoner og bedrifter i Ålesund. Framtidslaben og Ålesund Sentrumsforening har slått sammen gode krefter for å få til arrangementet.

Sammen med Framtidslaben har Ålesund Sentrumsforeningen tatt initiativ til å arrangere Innflytterdagen som en del av programmet under The North West-festivalen "Brobyggerne". De har også fått med seg samarbeidspartnere fra Idrettsrådet, Kulturrådet, Ung i Ålesund, Ålesund Frivilligsentral og Sparebank1 SMN.

- Konseptet "Innflytterdagen" er forøvrig ikke helt ukjent. Vi har latt oss inspirere av Molde, som allerede har gjort dette i 18 år. Vi har fått med oss mange gode støttespillere og gleder oss til å vise frem byen på en annen måte, smiler Lisa Mari Sæther i Ålesund Sentrumsforening.

Hva er "Innflytterdagen"?

- Innflytterdagen er et konsept som handler om å vise frem alt det gode vi har å by på av idrettslag, korps, kor, kultur, foreninger, frivillighet, næringsliv og andre som skal kunne vise seg frem for studenter, innflyttere, men også folk som allerede bor her som leter etter et fellesskap, sier Sissel Standal, daglig leder i Framtidslaben. - Vi ønsker at dette arrangementet skal være starten på en årlig hendelse som fortrinnsvis vil finne sted i forbindelse med studiestart på NTNU. Når vi nå likevel ønsker å gjennomføre dette i april, under The North West, skyldes det at årets tema for festivalen er nettopp Brobygging og den sosiale dimensjonen av bærekraftarbeidet.

Arrangementet vil også synliggjøre det fantastiske frivillighetsarbeidet som kjennetegner de fleste lag og foreninger. - Disse fortjener også honnør for det svært viktige arbeidet som mange ildsjeler legger ned. Innflyttere og andre som kanskje sliter med ensomhet kan også finne seg kontaktpunkter her, og et miljø innenfor sine interesseområder. Vi håper at arrangementer som dette kan motarbeide de destruktive kreftene som utenforskap og ensomhet medfører, sier Standal.

Innflytterdagen arrangeres på Sørsida og Kulturhavna, hvor det har vært mye aktivitet på området den siste tiden.

Tester ut nytt byrom – Bjørnis kommer

Arrangementet skal gjennomføres på det nye midlertidige byrommet på Sørsida og publikum kan vente seg en livlig bylørdag med mye aktivitet. - Fra scena blir det ulike innslag for hele familien, og et av de store høydepunktene for barna er å få møte brannbamsen Bjørnis. Det blir masse liv med korps, vafler og kaffe til de besøkende. Alt er gratis, både for publikum og foreninger som vil vise seg frem, sier Sæther.

Arrangørene oppfordrer så mange som mulig til å besøke Sørsida denne lørdagen og samtidig får se det fine nye midlertidige byrommet som er etablert her.

Kl. 12.00 – 13.00 Besøk av Brannbamsen Bjørnis

Kl. 12.00 Musikk av Aalesund Ungdomsmusikkorps

Kl. 12.15 Åpning av varaordfører Monica Molvær

Kl. 12.00 – 15.00 Sang av Detkoret

Klasse 7C ved Hessa skole presenterer sine erfaringer fra Houston/USA og verdensfinalen i First Lego League

Se hele programmet til The North West her

Pressemelding: Fremtidslaben og Ålesund Sentrumsforening

Medlemskveld 23. april: "Er din bedrift klar for turistsesongen?".

BY NETT: Sammen for mestring og endring