BY NETT: Sammen for mestring og endring

Denne gjengen går sammen for mestring og endring. F.v.: Ann Kristin Refsnes (lærer, Borgund VGS), Kari Rogne (tiltaksleder, I jobb Kirkens Bymisjon), Rune Alnes (avdelingsleder Sy og Seil, Sula Vekst), Tore Hareide (verksbetjent, Ålesund Fengsel) og Kristin Støbakk Kalvø (Møre og Romsdal Friomsorgskontor).

Ålesund Fengsel, Borgund VGS, Møre og Romsdals Friomsorgskontor, Kirkens Bymisjon “I jobb Ung Ålesund” (tidligere Kaffeverkstedet Bønner) og Sula Vekst står sammen, når prosjektet “BY NETT” lanseres denne uken. Produktet er utviklet av ungdomsbedriften “Cicatrix” ved Borgund VGS, og er et viktig samarbeid innen sosialt entreprenørskap.

Bakgrunnen i prosjektet ligger i et ønske fra Møre og Romsdal friomsorgskontor og deres friomsorgsverksted. Dette verkstedet skal på lik linje med Ålesund fengsel sin arbeidsdrift, inneholde meningsfull aktivitet for domfelte, en aktivitet som oppleves som mestrende og hensiktsmessig, samt være et lavterskeltilbud med utviklingsmuligheter. Møre og Romsdal Friomsorgskontor kontaktet fengselet for å finne mulige aktiviteter, og da kontaktet fengselet videre Borgund VGS, som har en undervisningsavdeling ved fengselet, for et mulig samarbeid. Utviklingen har gått gradvis, og endte ut med et nytt produkt: By Nett.

Fra idé til produktutvikling med elever fra Borgund VGS

Elevene i både UB Cicatrix og UB Advance kan være stole over produktene sine. Mens kaffekrydderet ble laget før jul, og havnet i mange gaveposer, ble bynettet produsert opp til stand under årets fylkesmesterskap i Ungt Entreprenørskap. Så og si alle nettene ble solgt.

Lærer ved Borgund VGS, Ann Kristin Refsnes, forteller at elevene hennes jobber ut ifra metoden pedagogisk entreprenørskap, og at elevsamarbeidet med Ålesund Fengsel oppstod gjennom Ungt Entreprenørskap sin Innovasjonscamp på skolen, for noen år siden.

- Her får elevene utdelt reelle oppdrag og problemstillinger fra bedrifter, som de deretter skal løse i et bestemt tidsrom. Løsningene presenteres så foran en jury. Prosjektene som ble videreført hos Borgund VGS var veskeproduksjon (UB Cicatrix) og smakskrydder til kaffe (UB Advance)

Underverksmester T. Hareide i fengselet forteller at oppdraget fengselet ga i utgangspunktet, var å produktutvikle vesker/poser basert på restmaterialer i jute, som de mottok fra kaffebrenneriet JACU. Disse ble det produsert gaveposer av før jul.

Bynettet bærer i dag teksten “Ålesund”, med byen i silhuett. Produsentene sier det er fullt mulig å kunne sette inn et eget navn her, f.eks bedriftsnavn.

Videreutvikling og utvidet samarbeid

Bynettet har et innovativt design, da det også er sammenleggbart.

Etter at elevbedriften startet på veskeprosjektet fikk de også tilgang på restmateriale av vanntette tekstiler, som egnet seg utmerket til å videreføre arbeidet, og skape “BY NETT” - Et sammenleggbart handlenett som elevene selv har designet og utviklet i tett samarbeid med Ålesund fengsel og Friomsorgen. Kirkens Bymisjon I jobb ung Ålesund I jobb, og Sula Vekst har også kommet inn i det videre arbeidet.

Gjennom dette samarbeidet vil man kunne gi innsikt og kunnskap om industri-søm-faget og ferdighetene som kreves. UB Cicatrix har selv stått for opplæring i produksjonsteknikker til både fengselet, Friomsorgen og I jobb, som er med å videreføre prosjektet når elevbedriften avvikles etter skoleåret.

Ahn Thu under produksjon av bynettet. Foto: Øyvind Vebenstad

Produksjonen - Sula vekst med på laget

For å kunne nå produksjonsmålet sitt er UB Cicatrix og Ålesund Fengsel avhengig av hjelp fra flere hold. En av aktørene som har kommet på banen er Sula Vekst, en bedrift som satser på tilrettelagt arbeid. De står for selve søm arbeidet. - Det er flere årsaker til at vi ser på dette som et godt samarbeid. Blant annet vil våre ansatte med funksjonsvariasjoner være delaktig i søm arbeidet og sluttproduksjonen av «BY NETTET». sier daglig leder Øyvind Vebenstad.

Fordelingen av alle oppgavene rundt produksjonen foregår slik: Friomsorgen og I jobb ung Ålesund klipper til tekstilene og sender disse til Ålesund Fengsel som setter på profileringen. Sula vekst ferdigstiller og pakker.

Samarbeider mot et fellesmål - og innenforskap

UB Cicatrix mottok 1. plass som beste sosiale entreprenør under fylkesmesterskapet i Ungt Entreprenørskap i mars.

UB Cicatrix mottok 1. plass som beste sosiale entreprenør under fylkesmesterskapet i Ungt Entreprenørskap i mars, og ikke uten grunn. Måten de har benyttet restmateriale i produksjon av nye produkter i god kvalitet og holdbarhet, står sterkt i tråd med FNs bærekraftmål. I tillegg produseres alt lokalt, og bidrar til arbeid, inkludering, innenforskap og en meningsfull soning for innsatte.

UB Advance har utviklet et smakstilsettende kaffekrydder.

UB Advance, som har hatt et tett samarbeid med (nå I jobb ung Ålesund), i produksjonen av kaffekrydder, har også presentert produktet sitt til JACU, som også har vist interesse for videresalg av dette i sin drift.

Ålesund Fengsel og Kirkens Bymisjon stiller med stands under Innflytterdagen 27. april, sammen med sine samarbeidspartnere. Her vil det også bli offisiell lansering av Bynettet, som også skal lanseres i nettbutikk i nærmeste fremtid.

The North West og Innflytterdagen

Kulturhavna: Mens vi venter