Medlemskveld 23. april: "Er din bedrift klar for turistsesongen?".

Lisa Mari Sæther, daglig leder i Ålesund Sentrumsforening, innleder kveldens medlemsmøte med å presentere hva foreningen jobber med.

Ålesund Sentrumsforening inviterte tirsdag 23. april inn til medlemskveld på Hotel Noreg. Tema for anledningen var "Er din bedrift klar for turistsesongen?". Over 50 personer var tilstede, og representerte bransjer som reiseliv, kultur, handel, kommune, hotell, restaurant og uteliv.

Lisa Mari Sæther, daglig leder i Ålesund Sentrumsforening, starter med å ønske alle velkommen og viser frem aktivitetene som organisasjonen vår jobber med. Blant annet arrangementer som Brosundet Brenner, ByTorsken, Ålesund Pride og Bylørdager. - Vi er også også opptatt av å være en brobygger inn mot kommunen, og samarbeidet mellom det private og det offentlige, sier Sæther.

I innledningen tar også Anette Emaus, hotelldirektør ved Hotel Noreg, over stafettpinnen og forteller litt om det tradisjonsrike hotellet som ble nyrenovert i 2019.

Reiselivssjef og styreleder i Cruisenettverket, Tom Anker Skrede, holdt et forrykende innlegg om hvordan vi kan få enda mer ut av turistene.

Ålesund som reise- og cruisedestinasjon

Kveldens første innlegg handlet om hvordan vi møter turistene i byen, hvordan de opplever oss og hvordan vi kan få enda mer ut av de besøkende. Reiselivssjef og styreleder i Cruisenettverket, Tom Anker Skrede, gir flere gode tips om hvordan man kan øke omsetningen under cruisesesongen, og forteller at destinasjonsselskapet satser hardt på å markedsføre regionen vår verden rundt. Destinasjon Ålesund & Sunnmøre har i dag rundt 220 medlemmer, innenfor ulike branser.

- Nesten all næring er en del av reiselivsnæringen, og det gjelder også handelsstanden, sier Skrede. Han viser til en statistikk hvor 20% av reisebudsjettet til turister i Norge legges igjen i nettopp handel, og blant ca. 1,8 millioner besøkende i regionen vår (tall fra 2019) er det et stort potensiale her.

- Blant cruiseturistene gjelder handelsbudsjettet faktisk så mye som 45%! Amerikanerne bruker i snitt mere penger enn andre og har også lengre opphold, forteller Skrede, samtidig som han tipser om at tyskere også er et stort og viktig turistmarked som mange burde få enda mer utav.

Noen gode tips fra Skrede:

• Ha de beste folkene på jobb i høysesongen

• Sprechen sie Deutch? Ha info eller noen som snakker tysk på jobb

• Ha kunnskap og veiled kunden om hva de kan oppleve i byen vår - henvis gjerne til www.fjordnorway.com/en

• Skilt og menyer på flere språk - sørg for at turistene får et innblikk i hva som faktisk skjer bak dørene deres. Bruk bukker med info utenfor.

• Lur turistene inn med tilbud, smaksprøver og “today only” (husk at mange er på dagsbesøk og for de er alt nytt og spennende)

• De som legger igjen mest er også de som er mest fornøyd med reisen sin - ikke vær redd for å selge

• La turistene benytte American Express og cash - dette er også betalingsmidler

• Send gjestene videre til naboen - bruk hverandre

• TripAdvisor og Instagram er viktig informasjonskilder for reisende

Havnefogd Ole-Christian Fiskaa og markedskonsulent Synnøve Johnsen ved Ålesund Havn.

Ålesund havn - Cruisetrafikken

Når det kommer til cruisetrafikken i byen har Ålesund Havn full kontroll, noe de har hatt på havnetrafikken helt siden oppstarten i 1828. Havnefogd Ole-Christian Fiskaa og markedskonsulent Synnøve Johnsen holder innlegg med oppsummering av året 2023, hva vi kan forvente av årets sesong og fremtidens prognoser. De kan fortelle at de mest besøkte dagene for cruiseskip er mandag til onsdag, med onsdager som den store cruisedagen.

- Liggetiden for skipene ved havna er nå på ca. 10 timer, som gir passasjerene større muligheter for både opplevelser og handel i byen. Vi teller hver passasjersom går inn og ut av skipene ved Storneskaia, og når på døgnet de gjør dette. All informasjon om cruiseanløp finner dere på sidene våre, med daglige oppdageringer, nevner Fiskaa og Johnsen.

Av store cruiseaktører som ofte tar turen innom Ålesund nevnes tyske AIDA, Carnival UK og MSC. Mens skipene tidligere lå til kai tettere innpå sommermånedene, har ankomstene nå fordelt seg utover en periode fra april til oktober. - Vi forventer omtrent 70 000 cruisegjester i oktober og 100 000 i september, som er veldig bra, sier Fiskaa. Han og Johnsen kan også fortelle at det ligger bookinger inne helt frem til 2028.

Ole-Christian Fiskaa og Synnøve Johnsen viser her frem en graf over fordelingen av årets cruiseanløp.

Ønsker en bærekraftig næring - og by

- Vi har allerede gjort tiltak som å tilby landstrøm her i Ålesund. I fjor var det 18% av skipene som benyttet seg av denne, mens vi i år håper på en tredobling, forteller Fiskaa. Han presiserer også at landstrøm er fremtiden, og at Ålesund dermed ligger godt i førersetet. Midlene de får gjennom landstrømmen er også med på å gi noe tilbake til byen.

- Vi i Ålesund Havn ønsker en levende by og støtter flere spennende prosjekter gjennom året. Bare i år har vi hatt mulighet til å støtte hele 6 av 9 prosjekter som har søkt midler hos oss, sier Fiskaa. Dette gjelder blant annet festivaler og arrangementer i sentrum. De har blant annet bidratt inn mot både Brosundet Brenner og ByTorsken, som er to av Sentrumsforeningens prosjekter. - Vi har også gjort avtale med kommunen om å ta over toalettdrift av de offentlige toalettene i sentrum i helger og på helligdager. Med dette vil vi også legge bedre tilrette med fasiliteter til småbåthavnen.

Cruisenæringen jobber stadig for å bli mer bærekraftig. Det jobbes med økning av landstrøm, renere driftstoff og mer støydemping fra rederiene rundt omkring. Fiskaa forteller at også havna har hatt direkte kontakt med flere rederi siden 2018, om miljøpåvirkning og tilrettelegging.

Veronika Aurdal (daglig leder, Egon), Ingunn Thorarinsdottir (daglig leder på Husfliden) og Tom Anker Skrede (reiselivssjef) ble alle samlet til en uformell prat om deres vei i møte med turistene. Susanne Lunde Petersen (senterleder ved Kremmergaarden) ledet praten.

Sofaprat - veien til suksess

- Vi har åpent hele året rundt og har tidligere hatt menyer på hele 7 språk. Vi sørger for å skilte godt og viser bilde av maten og tilbudet vårt også utenfor restauranten. Våre ansatte er godt drillet og har god kontroll på anløp. Vi benytter cruiselista når vi setter opp vaktlistene våre, kunne Aurdal fortelle. Egon er en av de mest lønnsomme restaurantene vi har, og melder om godt besøk av også cruiseturister som ofte benytter seg av lunsjtilbudet når de er i land.

Ingunn Thorarinsdottir ved Husfliden forteller at turistene ofte jakter lokale håndverksskatter, noe de har mye av. - De ønsker ofte ikke ting som er laget i Kina. Og godt norsk håndverk blir dessverre ofte litt bortgjemt. Vi tilbyr turistene også mulighet til å benytte Amex og TaxFree-ordning hos oss, forteller Thorarinsdottir. Bunader er også noe av det turistene er særs nysgjerrige på og liker å ta bilde av. - Det sitter virkelig langt inne å skulle sende disse som “suvenirer” utenfor landegrensene.

Skrede forteller at dagens cruiseturister liker å gjøre mer på egenhånd, og at tilbakemeldingene fra rederiene er at de tjener gode penger på regionen vår. Han nevner også at den typiske cruiseturisten har blitt yngre, og at gjennomsnittsalderen på reisende er 45 år. - Husk også at alle turister, uavhengig av reisemetode, også er gjestene våre. De er glade i både mat, handel, opplevelser og har også med seg flere barn enn tidligere!

Malin Ramnemo, avdelingsleder for prosjekt, miljø & samferdsel i Ålesund kommune.

Byrommet engasjerer

Kvelden byr på mange gode innlegg om hvordan vi jobber med å forbedre byen vår, både for turister, men også for fastboende. Og et av prosjektene som har vært i vinden de siste månedene er Byromsprosjektet. Malin Ramnemo, avdelingsleder for prosjekt, miljø og samferdsel i Ålesund kommune, forteller om ferdigstillingen av forprosjektet og arbeidet underveis. Dette fordelte seg på områdene Harald Torsviks plass, rommene i og rundt Korsatunnelen og St. Olavs plass, hvor det blant annet ble jobbet mye med kunst i det offentlige rom.

- Målet med prosjektet er å skape attraktive byrom, spesielt med fokus på barn, unge og eldre. Vi har også jobbet med en satsing knyttet til FNs bærekraftsmål, og vil tilrettelegge for mer bevegelse i byrommene, hvor også kunst og kultur også er viktig. Rapporten av forprosjektet ble levert i januar, og selve gjennomføringen av Byromsprosjektet vil skje fra 2025, sier Ramnemo. Det blir selvsagt også litt engasjement fra de oppmøtte rundt prosjektet, og Ramnemo har skjønt at forprosjektet har vært litt underkommunisert blant flere. - Det kom kanskje litt overraskende på mange, men vi har også fått mange konstruktive og nyttige tilbakemeldinger, avslutter hun.

Adrian Krogsæther, driver av produksjonsverkstedet ved Rebellhuset, forteller om et spennende benkeprosjekt han har jobbet med.

Gatedugnad og benkeprosjekt

Adrian Krogsæther, som driver produksjonsverksted hos Rebellhuset, avslutter dagens innleggsrunde med å presentere et spennende benkeprosjekt i gågata som han har jobbet med over tid, og som han også har fått godkjent av Ålesund kommune til å ferdigstille. Prototypen er alt klar.

- Både beboere i byen og vi som driver i Kongens gate ønsker mer aktivitet i denne bydelen. Og et av ønskene har vært flere sitteplasser. Jeg tok kontakt med kommunen for å høre om dette var mulig å gjennomføre, og har selv utviklet spilebenker som både er bærekraftige og lette å montere. Nå trengs det bare midler til selve produksjonen og materiale, sier Krogsæther, som ber næringslivet om litt drahjelp. - Det er planer om å sette opp 10 slike benker. Hver benk vil ha en prislapp på 25.000 kroner, som vi håper næringslivet vil være med å spandere. Bidragsytere vil få navnet/logoen på benken!

Sæther og Sentrumsforeningen ønsker å dra i gang dugnad, gate for gate, og med fokus på Kongens gate først. - Vi planlegger en vårdugnad, for å gjøre gatene mer attraktive både for beboere og gjester. Da tenker vi å pynte med blomster blant annet. Tilbakemeldingene er at det savnes mer tiltak i gatene, og er vi alle med å bidrar litt, kan vi gjøre mye, avslutter hun.

Bymoro for de yngste

The North West og Innflytterdagen