Kulturhavna: Mens vi venter

18. april var det dugnad på Kulturhavna, hvor det både blir parkområde, sitteplasser, badstu og stamper på plass de nærmeste dagene.

Prosjektleder for midlertidigheten på Kulturhavna, Tone-Lise Vilje. Foto: Privat

Medvirkning og midlertidighet er to viktige stikkord for Sørsida Utvikling når Kulturhavna i Ålesund nå er i gang med områdemodningen. Prosjektleder for midlertidigheten på Kulturhavna, Tone-Lise Vilje, kan fortelle om mange spennende planer fremover. Rullehall i Devoldbygget, eget grøntområde med planteskole, sitte- og mingleplasser, lekeplass, SVAI-badstu og badestamper er like rundt hjørnet!

Når vi snakker med prosjektlederen for Kulturhavna, som kanskje er et av de mest spennende prosjektene for beboerne i sentrum, er arbeidet ved havna allerede godt i gang. Denne torsdagen er det dugnad og det jobbes med å få på plass både grøntområde, sitteplasser, badstu og stamper, som vil være klart i forkant av The North West-festivalen og Innflytterdagen 27. april.

Devoldbygget måles nå i en sprek oransje, en farge som assosieres både med havna, bybrannen og byens fotballklubb. Og dermed ikke er tilfeldig valgt!

- Medvirkning fungerer bedre når de som skal bruke områdene er med på å forme dem. Når det inviteres til informasjonsmøter og orientering når man kun en ganske liten del av målgruppene, men vi ser at spesielt de unge dukker opp når de ser at vi faktisk leverer på det de ønsker seg, sier Vilje. - Det har også vært mye snakk rundt Sørsida, så da er det ekstra kjekt å endelig kunne vise til noe. Folk slutter å tro om de ikke får se fremgang!

En bydel for alle

Vilje presiserer at Kulturhavna er ment som et bruksområde for hele byen, og at området skal fylles med aktivitet og innhold for alle. - Vi ønsker å skape fysiske møteplasser, hvor mennesker kan møtes på tvers av aldersgrupper og interesser. Eldre som barn. Området vil bli universelt utformet, og beboerne skal selvsagt få komme med kontinuerlige  innspill på hva de ønsker å se her. Vi er også opptatt av at de grunnleggende aktivitetene ikke skal koste noe, og at penger ikke skal være et hinder for de som benytter havna.

Denne jordmassen blir snart Kulturhavnas eget grøntområde, med både plen, trær og planter fra lokal fauna.

Noe som engasjerer mange bybeboere er tilgangen på “grønne lunger” og parker. Midt på parkeringsplassen på havna jobbes det nå med dette. - Her kommer det en grønn oase. Vi har vi fått hjelp fra en dyktig arborist i kommunen og lokal anleggsgartner, som blant har sørget for at beplantningen skal passe til den lokale faunaen vår. Det kommer både plen, trær og planter her. Også Devoldtaket håper vi etterhvert vil bli et grøntområde med fokus på sirkulærøkonomi.

Et testprosjekt med medvirkning og midlertidighet i fokus

Peter Wahl Hareide, daglig leder i Sørsida Utvikling, gleder seg nok mye til at byen endelig kan begynne å ta Sørsida i bruk.

- Medvirkning og midlertidighet kommer inn som viktige stikkord i testprosjektet. Alt vi lager til området skal være flyttbart og materialene skal kunne gjenbrukes, forteller Vilje. - Vi er også opptatt av samarbeidet mellom privat og offentlig sektor, og å benytte oss av den fagkunnskapen som folk besitter rundt om her. Engasjementet har utelukkende vært positivt blant de som bidrar. Og det er også viktig med tilbakemeldinger fra beboerne.

Lisa Mari Sæther, daglig leder i Ålesund Sentrumsforening, og Sissel Standal, daglig leder i Framtidslaben, står klare til å ta i mot besøkende på Kulturhavna og Innflytterdageb 27. april.

Det er viktig å presisere at Kulturhavna nå er inne testprosjekt-fase, og at ingenting er satt i stein. Det kommer til å prøves (og garantert feiles) fremover, nettopp for å legge grunnsteinene for utvikling av de større byggeprosjektene i området. - Ja hvorfor skal det ikke være lov å prøve og feile?, spør Vilje lurt. - Det er vanskelig å komme i mål med prosjekter uten å ta noen sjanser og tørre å tenke utenfor den trygge boksen.

Kulturhavna debuterer under The North West

Allerede lørdag 27. april, i anledning The North West-festivalen og arrangementet Innflytterdagen, vil området fylles opp med både stands, musikk, program fra scena og flere spennende aktiviteter mellom kl. 12-15. Vi anbefaler alle å ta turen innom både for å teste ut området og være med på moroa!

Tekst: Iselin Francesca Flem
Foto: Lisa Mari Sæther