Arthur Rønnestad Eftf. AS: En ærverdig rørleggerspesialist

Butikksjef Camilla Pedersen, salgsleder Anette Solevågseide og daglig leder/rørleggermester Stian Rønnestad.

76-åringen og generasjonsbedriften Arthur Rønnestad Eftf. AS er et lokalt rørleggerfirma, som nå ledes av fjerde generasjon Rørleggermester. Det ærverdige firmaet drifter Ålesund sentrums eneste baderomsbutikk. I 2023 flyttet de internt inn i nye lokaler på Ålesund Storsenter, hvor de har drevet butikk i over 30 år.

Arthur Rønnestad Eftf. AS, som først hadde tilhold i kjelleren på Møller City, har i dag 24 ansatte fordelt på butikkdrift og rørleggere med mesterbrev i faget. Både butikk og kontor ligger i dag inne på Ålesund Storsenter, hvor de har hatt ulike butikklokaler gjennom de siste 30 årene. I 2023 flyttet de inn i et større lokale i andre etasje, noe salgssjef Anette Solevågseide er fornøyd med.

En nyhet etter flytte av lokale er vaskeromutstillingen.

- Vi opplever økt synlighet med denne beliggenheten. Lokalene har mer veggplass og plass til utstillinger, og nytt er at vi nå også har egen vaskeromsutstilling, forteller Solevågseide. Som kan fortelle at de i tillegg til sanitærutstyr og reservedeler også selger mye interiør, håndklær og pyntegjenstander. - Noe av det vi selger mest på daglig basis er avløpsåpneren Mudin og selvklebende kroker og rengjøring til badet.

Først og fremst er butikken et viktig utstillingsvindu til den kompetansen og tjenestene som leveres av det ærverdige rørleggerfirmaet. - Vi ser at mange, og kanskje spesielt den eldre generasjonen, er praktisk anlagt og gjerne kan gjøre mindre reparasjoner selv. Da er det greit å kunne tilby reservedeler. Samtidig kan det være godt å vite at vi også sitter på spesialkompetanse om det skulle være behov for hjelp, sier Solevågseide.

- Er det behov for deler vi ikke har inne i butikken vil rørleggerne våre kunne få varer tilsendt over natten, forteller daglig leder og fjerde generasjons driver, Stian Rønnestad. Både Stian, far Geir, farfar Edvin og oldefar Arthur har hatt rollen som daglig leder/rørleggermester.

Rørleggerspesialister

Arthur Rønnestad Eftf. AS er en totalteknisk leverandør, og leverer både små og store oppdrag.

Hovedsysselen til Arthur Rønnestad Eftf. AS er rørleggerarbeid innenfor fagfelt som sanitæranlegg, sprinkleranlegg, varmeanlegg, kjøleanlegg og gassanlegg. De er altså en totalteknisk leverandør som tar både store og små oppdrag. Butikken fungerer både som et utstillingsvindu og supplement til dette. I butikken finner du også høy fagkunnskap og kompetanse, og i tillegg til å kunne kjøpe reservedeler til eget vedlikehold kan du bestille rørleggertjenestene rett herfra. Medlemskapet i den landsdekkende rørleggerkjeden VVS Eksperten gir stordrifts fordeler som kommer kundene til gode.

- Gjennom butikken bistår vi kunder med totalrehabilitering av baderom. Vi er med på hele prosessen fra tegnebrettet til overlevering. Vi har gode samarbeidspartnere som tømrere, elektrikere og murere som innhentes ved behov.

Interiørartiklene hos Arthur Rønnestad Eftf. AS er populære også blant turistene, som har sansen for nordisk design.

Butikken bugner av lekkert, nordisk design

Ikke alle er klar over det, men flere av byens butikker tilbyr designartikler som vekker interesse langt utenfor regionen og landegrensene våre. Arthur Rønnestad er intet unntak. Med nordiske merker som Zone Denmark, Storefactory Scandinavia, Ernst og Nudus (merke av Sarah Soumilas fra Ålesund) selges det pyntegjenstander og baderomsartikler til både cruiseturister og andre turister.

- Over disk selger vi ekstremt mye lys, og ellers håndkler og andre baderomsartikler i nordisk stil, forteller Solevågseide. Som også kan informere om at butikken har egen netthandel. - Nettbutikken Nordic Bathroom startet vi med i 2019, etter at vi opplevde at turister og andre besøkende hadde ønske om etterbestilling av varer. Vi fikk faktisk et salg allerede første dag med nettbutikk, og det uten å ha fortalt om den, forteller Solevågseide, som setter pris på muligheten bedriften gir til både tjenester og drop-in salg.

Kulturhavna: Mens vi venter

Moteshow med Vårnyheter - på Kremmergaarden