Sverre Eidsvik: - Kom inn og la deg overraske!

Solveig Eidsvik, tredjegenrasjonsdriver av skipshandelen Sverre Eidsvik.

Sverre Eidsvik er et fyrtårn blant skipshandlere, og ikke uten grunn. Siden oppstarten i 1931 har de levert båtutstyr og maritime artikler til fiskere, båter og oppdrettsanlegg fra hele verden, mens de har lagt til kai på Sunnmøre. I lokalene i Apotekergata 4 finner du alt du trenger til livet på havet, fra ulltøy, kroker, teiner, garn og til tannkoster.

Grunnlegger Sverre Eidsvik var bestefar til Solveig Eidsvik, som nå er tredjegenrasjonsdriver av skipshandelen. Han begynte med linekroker og var utstyrsleverandør til de mange fiskebåtene i området. Storhetstiden hadde de på 50- og 60-tallet, når sildefangsten tok av og behovet for ekstra proviantert var stort.

Tidligere fant man hundrevis av slike skipshandlere langs hele norskekysten, som hadde som formål å supplere både fiskebåter og handelsskip med utstyr og provianter. I Ålesund lå Sverre Eidsvik midt i smørøye blant alle fiskemottakene langs Brunholmen og Molovegen. Etterhvert som fiskemottakene forsvant, kom der nye naboer i form av hoteller, restauranter og parkeringshus, og den tradisjonsrike skipshandleren er en av de siste igjen av sitt slag i byen.

Dette bildet, som henger hos skipshandleren, viser havna i Ålesund fra en svunnen tid da fiskebåtene var flere.

Provianter sluttet de med for en 15-20 års tid tilbake, siden fartøyene har blitt større og innkjøpene deretter. Ellers har butikken alt du kan tenke deg innen maritime artikler. De er forhandler av norske merker som Regatta, Helly Hansen og Aalesund Oljeklede. Samt internasjonale merker som Holebrook og Mousqueton.

Sverre Eidsvik - et fyrtårn blant skipshandlere.

Mange kunder utenbys fra

Eidsvik forteller at de har besøkende fra alle verdens hjørner, men at det i dag er de mindre fartøyene og fritidsbåteierne som er noen av de største kundegruppene. - Vi får inn alt fra båtmannskap, fiskere, seilere og til fritidsbåtfolk i butikken, forteller Eidsvik. - Vi får også inn noen turister, men merker oss at det er mer fra nærliggende hoteller enn cruisebåtene. Det har blant annet vært mye amerikanere de siste årene. Og så har vi en del franske, tyske og hollandske kunder. Og de som handler aller mest? - Nordmenn på ferie og weekendturer. Helst fra øst-, midt- og nordnorge. Vi har merket oss en god pågang av norske ferierende etter at byen fikk flere festivaler og restauranter. Mange legger weekendturene sine hit, sier Eidsvik.

Livbøyen utenfor lokalene er en kuriositet i selv, signert Solveis far og tidligere driver, Arve.

Mer enn en forhandler

Det første som slår en når en kommer inn i lokalene hos Eidsvik er hvor stort sortiment du finner her, og hvor langt lokalene faktisk strekker seg. Blant båtutstyr og fritidstøy finner man modeller av fyr, kosedyr formet som fisker, små trebåter og andre maritime gavegjenstander. - Spesielt barn er fascinert av båter og fartøy, så her er mye spennende å se på for de minste. Vi har også små fiskestenger og krabbeteiner til barn, forteller Eidsvik. I tillegg har lokalene beholdt det originale interiøret, som oppleves som et liten kuriositet i seg selv. Det sitter med andre ord mye historie i veggene her. Og ikke la deg lure av størrelsen på lokalet fra utsiden!

Vi fant også et gledelig gjensyn med denne flotte mini-dokumentaren om Sverre Eidsvik, fra NRK Møre og Romsdals arkiv, 2014:

Jugendstilsenteret: Gjenåpner samlingspresentasjonen med nye skatter og historier

Borgundfjordfiske og folkefest med ByTorsken