Borgundfjordfiske og folkefest med ByTorsken

15. og 16. mars arrangeres ByTorsken for andre året på rad, en to dager lang fiskefestival med fiskekonkurranse i Borgundfjorden og aktiviteter på land ved Joachim H. Rønnebergs plass. Det settes opp eget festivaltelt for anledningen, hvor du kan møte maritime aktører på stands, handle og nyte to kvelder med live-musikk og hygge.

Årets fiskekonkurransen er utvidet med en ekstra dag og deles inn i tre klasser: Voksen (18+), junior (13-18 år) og barn (0-12 år). Alle barn som deltar får premie, og største fisk får hovedpremien uavhengig av klasse.  - Dette skal være en konkurranse for både store og små, hvor både sportsfiskere og amatører kan delta på sine premisser. Vi ønsker også at hele familier skal få dele gleden og historien bak det tradisjonsrike fisket, forteller daglig leder i Ålesund Sentrumsforening, Lisa Mari Sæther.

- Vi håper at arrangementer som dette kan være med å sette Ålesund på kartet som fiskerihovedstad igjen, sier daglig leder i Ålesund Sentrumsforening, Lisa Mari Sæther.

For det er nettopp Borgundfjordfisket som la grunnlaget for at folk bosatte seg i Ålesund, og som binder sammen by og land. - Vi håper at arrangementer som dette kan være med å sette Ålesund på kartet som fiskerihovedstad igjen, sier Sæther.

Treffer du gulltorsken?

Treffer du Gulltorsken?

I tillegg til premiering for største fisk blir alle som deltar automatisk med i trekningen av "Gulltorsken" og en stor pengepremie. - Vekten på Gulltorsken trekkes og annonseres etter konkurransen. Her kan du vinne en fantastisk flott premie uavhengig om du har største fisk. Treffer du akkurat på vekten kan du vinne hele 60.000 norske kroner, levert av Jangaard Export og Fisketorget Delikatesse, forteller Sæther. Og om ingen treffer? Ja da går premien videre til neste år.

Parat III setter sjøbein

Flere båter tilbyr både plass og leie av utstyr under festivalen. Gjengen på Parat III er blant annet noen av de som står klare for å ta imot fiskeglade Ålesundere. -Vi har fått med oss den flotte gjengen på Parat III under Bytorsken. Sammen med de tilbyr vi fisketurer for grupper som ønsker å ta en tur på fjorden, men som av ulike grunner ikke har mulighet ellers, forteller Sæther. Ålesund Sentrumsforening gir selv ut fiskepass til disse turene, og gjengen på Parat III stiller med fiskeutstyr fra Skattekammeret.

Parat III.

Aktiviteter på land

For de som ikke deltar aktivt i fiskekonkurransen er det fortsatt mye spennende aktiviteter å delta på også på land. I festivalteltet kan du blant annet møte maritime aktører på stands, få smaksprøver, handle og nyte deilig fiskesuppe som Suppebilen selger på festivalområdet. Lørdag byr Mannskoret Dovre opp til god stemning og skal synge både ved Ålesund museum og på festivalområdet.

Også i år blir det eget festivaltelt og enda flere aktiviteter å delta i på land.

I festivalteltet er det også egen bar med mulighet for både alkohol og alkoholfritt. På kveldene spiller trubadur Eivind Johansen opp til fest og hygge. - Fredag kveld legger vi til rette for at studenter skal ta turen, men det er selvsagt åpent også for andre. Lørdag kveld inviterer vi til vinsmaking med Vino Piemonte. Fisketorget Delikatesse og ODE leverer maten, nevner Sæther.

Det kan også nevnes at sportsfiskerlaget Team Bomtur tar turen for anledningen med sin podcast "bomtur", som de kjører live denne helgen.

Tett samarbeid med Atlanterhavsparken

Atlanterhavsparken stiller med aktiviteter både for store og små denne helgen. Allerede torsdag 14. mars arrangeres det Torskeaften hos akvariet. Foto: Atlanterhavsparken

Atlanterhavsparken stiller med aktiviteter både for store og små denne helgen. På torsdag arrangeres det kick-off med torskeaften for næringslivet. Her blir det faglig påfyll, god mat og rom for mingling. Fredag og lørdag blir det bokkino for de minste på Ålesund bibliotek, hvor Jeanette fra akvariet demonstrerer hvordan man dissekerer fisk etter lesestunden. Det blir også mange kjekke aktiviteter på selve akvariet denne helgen, som aktivitetsløype, quiz og smaksprøver av torsk ved akvariekokk Ole.

Mye moro også for de minste

Det blir besøk av sjørøvere og skattejakt for de minste i byen lørdag under ByTorsken.

I tillegg til fiskekonkurransen, som nå stiller med egen barneklasse, er det også mye kjekt for barna å delta i på land. Atlanterhavsparken stiller som nevnt med bokkino og disseksjon av fisk, både fredag og lørdag. Fiskerimuseet har gratis inngang med egen rebus for anledningen, mens Aalesunds museum inviterer alle til et besøk i båthuset. Det blir skattejakt både på Kremmergaarden og Bybadet med premier. - Det ryktes om sjørøverbesøk på Kremmergaarden, sier Sæther, som har fått med seg Jugendteateret for anledningen.

Torsk på menyen - i byen

Under ByTorsken presenteres det en egen torskemeny for anledningen, satt sammen av torskeretter fra ulike aktører i byen. - Vi har samlet nydelige torskeretter fra spisesteder i byen under en egen presentasjon som vi kaller "ByTorsk-menyen". Ålesund byr jo på så mye god og kortreist sjømat, rett fra det store matfatet vi finner i og utenfor kysten vår, sier Sæther, som gleder seg til å ta fatt på det hun håper blir en skikkelig folkefest.

Pressemelding: Ålesund Sentrumsforening
Foto:
Memoria.no

Sverre Eidsvik: - Kom inn og la deg overraske!

Husfliden: Bli med på strikketorsdag!