Jugendstilsenteret & KUBE: “Allmenningens tragedie”

Cecilia Jonsson, Tides (Førde Fjord), 2021. Stillbilde fra video.

Den daglige nyhetsstrømmen preges ofte av to store fortellinger. Vi får stadige rapporter om nye metoder for utvinning av ressurser fra luft, vann og land, for å fremme utvikling og velstand. Samtidig, står vi overfor en verdensomspennende klima- og miljøkrise. Tematikken engasjerer bredt og er gjenstand for en løpende debatt.

Gruppeutstillingen «Allmenningens tragedie» er et bidrag til denne pågående samtalen, og kunstnerne som er invitert inn i utstillingen deltar med verk som på ulikt vis berører spørsmål knyttet til forvaltning av ressurser – i spennet mellom enkeltmennesket og felleskapets interesser.

– Mediefokuset på tematikken er til tider anmassende. Utstillingen gir derfor publikum muligheten til å erfare hvordan kunsten tilbyr meningsfulle rom for refleksjon, rundt et av samtidens viktigste tema, sier kurator Solfrid Otterholm.

Utstillingen inkluderer verk fra både nasjonale og internasjonale kunstnere, og flere av verkene har blitt til i forbindelse med utstillingen. Verkene fra de 14 kunstnerne vil fylle alle tre etasjer i KUBE i tillegg til uterommet mellom Jugendstilsenteret og KUBE.

– Som kunstmuseum skal vi engasjere oss i samfunnet rundt oss, og tematikken i denne utstillingen er høyst aktuell både lokalt og globalt. Vi gleder oss til å invitere publikum til å ta del i en viktig og engasjerende utstilling, sier fagdirektør Benedikte Holen.

Allmenningens tragedie

Allmenningens tragedie er den dramatiske tittelen på sommerutstillingen i KUBE. Tragedien refererer til situasjoner der individer og grupper med tilgang til en felles ressurs, en allmenning, forsøker å maksimere sin egen gevinst på bekostning av fellesskapet.

Tilfeller av allmenningens tragedie finner vi overalt. Ta for eksempel et borettslag, som eier sine utearealer i felleskap. Allmenningens tragedie oppstår når den ene naboen plukker alle eplene fra treet i borettslagets felles hage. Kostnaden bæres av alle naboene som ikke får ta del i eplehøsten, og gevinsten tilfaller den ene naboen som handlet ut fra egeninteresse.

Eller tenk på allemannsretten. I Norge har vi alle rett til å oppholde oss i utmarka. Allmenningens tragedie kan oppstå når noen får tillatelse til næringsvirksomhet i utmarksområder med allemannsrett.

Et tredje eksempel er luften du og jeg puster inn, en allmenning som strekker seg på tvers av landegrenser. Hvis utvinning av naturresurser i et land bidrar til internasjonale utslipp som krysser grensene og ødelegger luftkvaliteten i et annet land, inntreffer allmenningens tragedie.

Send en beskjed til framtiden

Kamil Kak, Byproduct Typography, 2024.

I uterommet mellom Jugendstilsenteret og KUBE vil publikum møte Kamil Kaks verk Byproduct Typography, 2024. Her inviteres publikum til å delta i kunstverket, som består av rundt 30 skulpturer, gjennom følgende oppfordring: Du må gi en viktig beskjed til noen langt i fram i tid. Nedgravd i bakken under deg er det radioaktivt avfall som kan føre til skade på mennesker og miljø de neste 10 000 årene. Bruk skulpturene og flytt dem rundt for å varsle om at det er utrygt å oppholde seg i området. Kan du forme en beskjed til fremtiden?

Máret Ánne Sara, Pile o'Sápmi Power Necklace, 2017 © Máret Ánne Sara / BONO 2024. Foto: RiddoDuottarMuseat / Karl Alfred Larsen

Bakteppet for verket er samtidens fornyede interesse for kjernekraft som energikilde. Gjennom kunstverket undersøker Kak mulige måter å merke områder med nedgravd radioaktivt avfall. Dette gir grunnlag for et tankeeksperiment – for ingen som lever i dag vet hvordan samfunnet vil se ut om ti tusen år. Trolig vil land, språk og teknologi være noe helt annet.

– Deltagelse i verket stimulerer til refleksjon rundt dagens forbruk, og ansvaret vi som lever i dag har for dem som kommer etter oss. Kunstverket er tilgjengelig for alle som går forbi museet i utstillingsperioden, og det er god grunn til å tro at verket vil tas i bruk av mange flere enn de 20 000 menneskene som løser billett ved Jugendstilsenteret og KUBE i løpet av sommersesongen, sier kurator Solfrid Otterholm

Kunstverk som utfordrer etablerte sannheter og protest gjennom kunst

Jessica Williams, Reimagining the data center as mycelium, 2021/2022/2024. ©Jessica Williams/BONO 2024. Foto: Tor Simen Ulstein

De siste tiårene har den samfunnskritiske kunsten, som først gjorde sin entré på den norske kunstscenen fra slutten av 1960-tallet og utover 1970-tallet, blitt aktualisert. De kunstneriske uttrykkene spenner fra det direkte aktivistiske og over i det mer subtile og poetiske. I «Allmenningens tragedie» møter vi kunstnere som stiller spørsmål om menneskers natur og ulike samfunns forhold til ressurser. Kunstverkene berører dagsaktuelle tematikker fra Googles planlagte datasenter i Skien, gjennom Jessica Williams, Reimagining the data center as mycelium, 2021/2022/2024 til Nordic Minings rutil- og granatgruveprosjekt i Engebøfjellet i Sunnfjord gjennom Cecilia Jonssons verk, Tides (Førde Fjord), 2021.

Outi Pieski. Beavvit - Rising Together, 2019. © Outi Pieski / BONO 2024. Foto: Nasjonalmuseet for Kunst, Arkitektur og Design / Annar Bjørgli

Dette er kunstverk som utfordrer etablerte sannheter om fortid, nåtid og fremtid, samt grensene mellom egeninteresser og fellesinteresser, naturen og kulturen. Utstillingen bygger på en antakelse om at kunstnere har et unikt potensial til å uttrykke seg om slike komplekse spørsmål gjennom kunsten. I denne forbindelse er de samiske bidragene til utstillingen sentrale, og verk som Pile o´Sápmi Power Necklace fra 2017 av Máret Ánne Sara og Beavvit - Rising Together, 2019 av Outi Pieski vil være tilgjengelig for publikum i Ålesund denne sommeren

Utstillingen åpner torsdag 18. april kl. 19 i KUBE.

Kunstnere: Patricia Carolina, Geir Tore Holm, Cecilia Jonsson, Kamil Kak, Terese Longva & Roar Sletteland, Magnhild Øen Nordahl, Outi Pieski, Máret Ánne Sara, Istvan Virag, Jessica Williams, Brynhild Grødeland Winther, New Mineral Collective (EmilijaŠkarnulytė & Tanya Busse)

Kurator for utstillingen: Solfrid Otterholm

Utstillingskoordinator: Kenneth Alme, Jacqueline Meng

Pressemelding: www.vitimusea.no