Husfliden: Bli med på strikketorsdag!

Daglig leder, Ingunn Thorarinsdottir, og Solveig Fagermo ved Husfliden Ålesund.

Strikkefeberen har inntatt landet vårt. Unge som eldre strikker som aldri før. Det strikkes alt fra Islendere, kofter, luer, votter, barneklær og til leker, i både moderne design og tradisjonsrike mønster. Hos Husfliden i Parkgata tar de steget videre og satser nå på “Strikketorsdager”, første torsdag hver måned.

Strikketorsdag ble først lansert 8. februar og vil arrangeres den første torsdagen hver måned fremover, i hele åpningstiden (kl. 10-17). Denne dagen kan du benytte deg av gode tilbud på utvalgte strikkepakker, lett servering og mulighet for å sette deg ned med eget strikketøy. Benytt gjerne også kunnskapen til de strikkekyndige ansatte som er tilstede denne dagen.

Under Strikketorsdagene kan du benytte deg av gode tilbud på utvalgte strikkepakker hos Husfliden.

Alle som handler får også minimum 10% rabatt på alt av garn og strikketilbehør, i tillegg til å være med i trekningen av en flott premie.
- Medlemmene våre har allerede 10% rabatt og får 20% rabatt denne dagen. Studentene kan gjøre et ekstra kupp! De har til vanlig 20% rabatt, og får hele 30% rabatt denne dagen, forteller daglig leder Ingunn Thorarinsdottir.

Et fellesskap for strikkeinteresserte

Ingunn Thorarinsdottir var veldig fornøyd etter debuten til Strikketorsdag, og ser frem til neste arrangement. - Det var skikkelig trykk første dagen. Vi hadde 60 av bare garnkunder alene. Det var også folk i alle aldre tilstede.
Solveig Fagermo, som er ansatt ved Husfliden, kunne også fortelle at hun opplevde at det ble skapt et godt felleskap denne dagen. - Jeg la merke til at de besøkende delte erfaringer og råd med hverandre, vel så mye som med de ansatte. Kundene i seg selv er med på å skape et fellesskap for kunnskap, engasjement og interesse.

Norsk design og håndarbeid i høy kvalitet

Det unike med Husfliden er sortimentet av norsk kvalitetsdesign og håndarbeid du finner her. I tillegg til salg og søm av bunad og bunadstilbehør, finner du sentrums eneste garnutsalg her, og Ålesunds største sortiment av Røros Tweed-pledd. De fleste av plaggene i butikken er strikket for hånd, av lokale sydamer, og du finner blant annet flotte hjemmestrikkede votter fra de nå 99 år gamle tvillingene Agnes og Hilda i butikken. Interessen for produktene strekker seg også langt utover landegrensen.
- Norsk kvalitetsgarn er ettertraktet i utlandet. Vi har mange turister som handler hos oss, spesielt fra Holland og Storbritannia, forteller Ingunn. Hurtigruten har også egne strikkecruise, og Husfliden ønsker de strikkeglade passasjerene hjertelig velkommen.

Husfliden har også tatt inn produkter i yak-ull fra Tibet. Med dette støtter de etisk handel gjennom en økologisk og bærekraftig drift, hvor det også skapes arbeidsplasser og anstendig inntekt for de tibetanske nomadene.

Bunadspesialist med lange tradisjoner

Det ligger mye tid og arbeid i å sy eller justere bunader, så man må være tidlig ute med bestillingen. I systua er de allerede fullbooket frem mot høysesongen.

Den tradisjonsrike butikken og systua har hatt tilhold i hjertet av sentrum helt siden 1911, og har ligget i Parkgata 1 i over 70 år. Husfliden Ålesund er en av 34 husflidenbutikker i landet, tilknyttet Norges Husflidslag. Husflidenbutikkene er faghandlere med kjernevirksomhet innen bunad, håndarbeid og tradisjonshåndverk, og hjelper hverandre med å levere bunader på tvers av regioner og distrikter, hvor all produksjon foregår i Norge. Hos Husfliden Ålesund får du sydd alt av Sunnmørsbunader, i tillegg får du kjøpt tilbehør og det du trenger for å sy din egen bunad.
- Av tilbehør er silkesjalet blitt en slager, sier Ingunn.

Neste Strikketorsdag er 7. mars kl. 10-17

Tekst og foto: Iselin Francesca Flem