Bilfergen: Et flytende historisk dokument

Amund Halsebakke, styreleder i Bilfergen AS.

Vi har besøkt en av Ålesunds eldste instutisjoner på vann, Bilfergen. Siden 1921 har båten, som ble bygget i Hardanger, vært i drift både som bil- og passasjerferge, og til kafédrift. I dag eies og driftes den av Bilfergen AS, gjennom timer med dugnadsånd og gaver.

Bilfergen ligger til daglig i kai ved Skansegata.

Bilfergen driftes i dag av selskapet Bilfergen AS, med styreleder Amund Halsebakke i fronten. Selskapet ble stiftet i 2014 og forvalter båten gjennom dugnad, gaver og tilskudd. Bilfergen AS består i dag av 7 styre- og varamedlemmer, 12 aksjonærer, gode venner og et mannskap på 3 ombord i fergen.

- I 2020 hadde vi over 1030 dugnadstimer ombord, anslår Amund. Som også kunne fortelle om en ekstra tøff periode under pandemien, hvor selskapet nesten måtte avvikles, hadde det ikke vært for viktige samarbeid og tilskudd fra Riksantikvaren, lokale stiftelser og selskap. - I dag samarbeider vi med Aalesunds museum, som overtok eierandelen til Fjord1 i selskapet, og som ønsker å være med på å ivareta det historiske fartøyet, forteller Amund.

Ildsjeler er viktig

Dugnadsgjengen på ferga trekker på årene, og det er stort behov for flere krefter for å holde ferga i stand. Amund, som selv startet på sjølivet som 16-åring, ønsker seg også yngre krefter som kan tenke “nytt”.

- Ferga trenger daglig tilsyn, flere ildsjeler og gjerne nyfikenhet (nytenking). Interessen og ønsket av å beholde tilbudet er dessverre ikke nok alene. Noen må drifte den og, sier Amund, som selv bruker store deler av dagen ombord etter at han ble enkemann. Kona Åse var også aktiv med å drifte Bilfergen. Han forteller at dagene ombord er meningsfylte, og at man lett blir kjent med folk som titter innom for en kopp kaffe og en god prat.

Skolesamarbeid

Bilfergen samarbeider med Sekstanten, linjeforening for Nautikklinjen ved NTNU Nautisk avdeling og 10. klasse ved Kolvikbakken. Foto: Amund Halsebakke

Bilfergen har i samarbeid med Sekstanten, linjeforening for Nautikklinjen ved NTNU Nautisk avdeling, inngått en avtale hvor elevene benytter ferga i undervisningen. De lærer både å styre den, i tillegg til vedlikehold av for eksempel motorer. Studentene hjelper til med diverse arbeid og tiltrår som besetning på eventuelle turer med passasjerer.

Foto: Amund Halsebakke

- Vi har også et samarbeid med 10. klasse på Kolvikbakken. De har valgfag i arbeidsliv, hvor noen av elevene er utplassert her både for å lære om båtlivet og bidra selv, forteller Amund. - I 2022 fikk vi tildelt 136 000,- i midler fra Sparebankstiftelsen, som har blitt brukt til undervisningsformål.

Et fartøy med en lang historie

Bilfergen har vært i drift helt siden 1921, med en motor som strekker seg helt tilbake til 1916, og som fortsatt er i drift i dag (En tosylindret Bolindermotor for de som måtte lure!). Fartøyet (som opprinnelig var tiltenkt som fiskekutter) ble bygget i Hardanger, av Johan T. Nerhus, og gikk de første to årene en sommerrute mellom Molde-Vestnes-Åndalsnes.

Modell av bilfergen. I 1934 var der gjennomkjøring og plass til fem biler ombord.

I 1923 overtok Møre Fylkes Ruteselskap (MFR) ferga, som senere ble ombygd i 1934 med mulighet for gjennomkjøring og plass til fem biler. Det var på denne tiden plass til fem biler ombord. I 1954 ble ferga igjen ombygd, med styrehuset ut i styrbordsida, slik det også ble mulig med gjennomkjøring for større biler.

Med unntak av et avbrudd under andre verdenskrig (hvor ferga ble rekvidert av Die Deutche Kriegsmarine, Admiral Norwegen) ble fergen driftet av MRF frem til 1959, før den ble solgt videre til et ruteselskap i Bergensområdet i 1960. Ferga gikk blant annet i Sund kommune frem til 1972, da den ble overflødig og kondemnert. Gjennom kort tid i privat eie kjøpte så Søndeled Veteranskipsklubb fartøyet i 1974, hvor den gjennomgikk en omfattende restaurering og tilbakeføring i utseende til 1934.

Tilbake til kjente trakter

I 1999 ble den igjen kjøpt tilbake av MRF og til hjemfylket, etter et opphold i Sund kommune i Hordaland. Nå var det restaurantdrift, festivaler og korte turer som ble gjeldende aktivitet, både i Molde og Ålesund.

Bilfergen ble fredet på Riksantikvarens liste over kulturminne i 2012.

I 2006-2009 gikk Bilfergen igjennom en større restaurering, for å unngå forfall. Arbeidet ble utført ved Hardanger Fartøyvern senter, og ferga fikk til slutt status som fredet på Riksantikvarens liste over kulturminne i 2012. I denne perioden var Fjord1 eier, etter oppkjøpet av MRF.

- Bilfergens historie har blitt godt ivaretatt. Skriftlige dokumenter og permer er levert til Møre og Romsdals fylkesarkiv, forteller Amund.

Under ser du Bilfergens reise fra 1921 og til i dag.

Tekst og foto: Iselin Francesca Flem
Møre og Romsdals fylkesfotoarkiv

Forrige

Løvenvold Theater:

Neste

Aggregat Kunstnerfellesskap skal bli Norges ledende på tverrkunstneriske samarbeid!