Aggregat Kunstnerfellesskap skal bli Norges ledende på tverrkunstneriske samarbeid!

Foto: Mateo Christensen

Aggregat kunstnerfellesskap lyser nå ut opphold i Ålesund til kunstnere nasjonalt og internasjonalt.

Kunstnerne som kommer til Ålesund skal få oppleve hvordan det er å arbeide med kunst i en liten norsk by, og blir tilbudt både losji, arbeidsplass, produksjonskostnader og en lokal vert til å vise dem rundt. I tillegg kan de samarbeide med lokale kunstnere og få benytte seg av fagkompetansen i nærmiljøet. Kunsten som blir produsert under oppholdet i juli skal vises både i Mottaket og i Aggregats egen kunstfestival Moving i 2025!

Daglig leder ved Aggregat Kunstnerfellesskap, Trine Smoor Isaksen.

- Det er den gode infrastrukturen vi har bygget opp rundt studio, fellesverksted og prosjektrom gjennom Aggregat, samt det sterke fagmiljøet vi har her som gjør at vi nå kan lyse ut et kunstneropphold til kunstnere nasjonalt og internasjonalt. Det har vi arbeidet for en stund, og vi er glade for at vi endelig kan gjennomføre denne satsingen på nettverksbygging, sier daglig leder ved Aggregat, Trine Smoor Isaksen.

Aggregat Kunstnerfellesskap - en forening for profesjonelle kunstnere

I 2018 startet Aggregat prosjekt- og visningsrommet Mottaket i Ålesund sentrum, og i 2020 bygget de atelier og fellesverksted i tilstøtende lokaler i Torghallen. Siden flyttinga til Ålesund sentrum har foreninga vokst både i antall medlemmer og produksjon.

Aggregat Kunstnerfellesskap består i dag av 54 profesjonelle enkeltkunstnere og organisasjoner. De siste årene har det blitt produsert 30 tverrkunstneriske prosjekt i årlig gjennomsnitt ut fra Mottakets programmering. I tillegg har det vært 10 åpne publikums opplevelser årlig. Alt dette har blitt gjennomført med stor vilje fra kunstnerne, men med svært begrenset administrasjon.

Prosjektleder i Mottaket, Sofia Ohlsson

- Det er derfor en stor glede å annonsere at Aggregat Kunstnerfellesskap nå har kunnet hente inn en ny prosjektleder som skal arbeide med utviklinga av Mottaket, sier Isaksen. - Sofia Ohlsson er ny prosjektleder, med utdannelse innen industridesign og erfaring innen produktutvikling og prosjektledelse. I tillegg komponerer hun musikk på piano og er glad i å jobbe i tverrfaglige miljø!

Les utlysningen til Open Call her:

OPEN CALL: MOTTAKET RESIDENCY SUMMER 2024  - Aggregat (aggregatkunst.com)

- Siden vi lyste ut ordningen har det kommet inn mange søknader fra hele verden! Vi gleder oss veldig til å kunne ønske 2 kunstnere velkommen til Ålesund i sommer, forteller Isaksen.

Det er Aggregats kunstneriske råd som vurderer søknadene. I 2024 består rådet av billedkunstner Ivan Dujmusic, danser Tonje Aas Molnes, billedkunstner Cecilie Lid Hole og prosjektleder Sofia Ohlsson

Frist for søknader er 26. april

Pressemelding: Aggregat Kuntsnerfellesskap

Bilfergen: Et flytende historisk dokument