Ålesund Podcast Studio: Det moderne “vertshus”

Gjennom tusenvis av år har vandrerhistorier om livets mange sider blitt fortalt i vertshus verden over. - Podkasten gir deg også denne verthuseffekten, sier Ivar Breivik. Han er eier av det nye tilskuddet i byen, Ålesund Podcast Studio, som har lokalene sine i Kongens gate 19.

Ideen om podkast-studio kom Ivar Breivik opp med i 2022, etter å ha merket store svingninger i utelivsbransjen, og et behov for nytenkning.

- Jeg ønsker meg ikke alltid den klassiske trubaduren eller DJen på scena. Jeg synes ikke det er nødvendig å konkurrere med andre der. Gjennom reisene mine har jeg lagt merke til hvor stort podkast-fenomenet faktisk er, verden over. Og det fungerer både til sang, litteratur, reklame, foredrag, samtaler, komedie med mer, sier Breivik. Som også sier at folk vil ha ting kjapt og tilgjengelig.

Hva er en podkast?

En podkast er kort fortalt et digitalt lydprogram som distribueres over nettet, hvor lytteren kan laste ned og høre på innhold rundt forskjellige temaer når som helst, hvor som helst (gjerne delt inn i episoder), De siste årene har flere podkaster også introdusert live-video, men det er i hovedsak lydinnholdet som skal vekke interessen.

Podkast-formated har blomstret for fullt de siste årene, og har blitt en konkurrent til både tekst- og videoformatet. Det finnes uttallige podkaster med innhold om alt fra himmel og jord, og som også gjør de også er en reell konkurrent til informasjonsmediene.

I underetasjen i Kongens gate 19 står det derfor i dag et flunkende nytt og moderne “Ålesund Podcast Studio”, hvor de som har noe på hjertet kan få bryne seg. Hos Happy Elefante i overetasjen er det også rigget for samarbeid med podkast-studioet. Her kan man lage både live-show, live-sendinger med publikum og benytte alle skjermene i lokalet. - Hvem vet, kanskje oppdager vi den neste store stjerna her?, sier Breivik med et glimt i øye.

Et alternativt medium

Ålesund Podcast Studio står i hovedsak for utleie av studio med utstyr til eksterne aktører, og Breivik håper at det blir et attraktivt tilbud for ildsjeler som ønsker en levende platform å dele innhold på. - Studioet skal også være et friskt alternativ til de store og kommersielle mediene, hvor ikke alle stemmer slipper til, forteller Breivik. - Da tenker jeg spesielt på kulturen og grasrota i byen. I dag har vi rundt 20 podcastere som lager podkaster i studioet, alt fra foreninger, bedrifter og til ildsjeler. Vi har både lydopptak og video, og ser frem til at flere og flere ønsker å lage podkast i videoformatet.

Breivik kan fortelle at de alt har fått god respons fra omreisende podkaster som har vært innom å testet lokalene. - Utstyret er enkelt å bruke. Og vi har også ekspertise på opplæring slik at man kan gjøre alt av innspilling på egenhånd, forteller Breivik. - Vi har også et mobilt studio, som er praktisk for de som ønsker utendørsopptak eller i andre lokaler.

Orakelet - Et Podkast-hus

En av dem som leier studio tid med Ålesund Podcast Studio er stiftelsen “Orakelet”. Dette er en kulturaktør som jobber med den lokale grasrota i Ålesund. De skal være en aktør som hjelper med å tilrettelegge for å lage podkaster.

En av ildsjelene der er Kim Haagensen. Han tilrettelegger og assisterer. - Orakelet inviterer de som har en brennende interesse for sitt felt til å lage sin egen podkast. Vi ønsker å være et vertskap for den kulturelle grasroten, foreninger og næringslivet i Ålesund, skriver Haagensen på hjemmesiden deres.

Tekst: Iselin Francesca Flem
Foto: Ålesund Podcast Studio

Forrige

Tar utfordring til støtte for Sykehusklovnene