Fumo Fushion & Bar - Der high end møter laidback

I sommer åpnet Fumo Fushion & Bar en pop-up-restaurant i Kongens gate. Her fikk fastboende og turister en liten smakebit av XL-gruppens nyeste bar- og spisested, som i høst har åpnet for fullt. Her satses det på et såkalt “sharing-konsept” og eier Ivar Breivik håper at stedet kan være med på å gi liv til gågata.

Med rundt 40 sitteplasser inne er ikke Fumo det største lokalet, men dette er ifølge Breivik et bevisst valg.
- Når vi hadde restauranten Lyst, kunne vi på det meste ha rundt 500-600 gjester på en dag. Dette nye konseptet er annerledes. Her blir det mer fokus på selve besøksopplevelsen og atmosfæren rundt. Rettene og drinkene som serveres er av svært høy kvalitet og noe man ikke finner andre steder. Gjestene skal føle at de kommer for mer enn bare å stille sulten.

Fumo er et “high-end”-sted, samtidig som det også er et “laidback” sted hvor man kan komme innom for en smårett, drink eller en kopp kaffe etter shopping. - Vi ønsker ikke å være bare en restaurant, men også et sosialt møtested hvor man deler en mat- eller drikkeopplevelse og har det kjekt sammen, sier Breivik.

Sharing-retter med innslag fra hele verden

Kjøkkenet hos Fumo bruker norske råvarer, men på menyen vil du likevel finne smaker fra hele verden. Fem dyktige og kvalifiserte kokker, alle fra ulike land, står klare til å servere retter med inspirasjon fra Asia, Europa og Sør-Amerika. De fleste er småretter, som både kan kjøpes separat og i sammensatte menyer. For å kunne tilby matopplevelser og spennende smaker som passer til årets ulike sesonger, skiftes menyene ut ofte. Sharing-konseptet stammer fra Øst-Asia, hvor delekulturen står sterkt. “Sharing is caring”, sies det!

Denne julen kan du blant annet smake pinnekjøtt med asiatisk vri eller svineribbe tilberedt i sør-amerikansk pulled pork-stil. Noe for julebordet?

Kjøtt i verdensklasse

Med et eget dry age-skap (dry age betyr tørrmodning på norsk) tilbyr Fumo kjøtt i verdensklasse. Her får du smake kjøtt som har vært gjennom en modning på alt fra noen dager til flere måneder. Modningen gjør kjøttet både saftigere, mørere og mer aromatisk. Når det er klart, hentes det ut og klargjøres til en unik og tidsbegrenset matopplevelse. Kjøttet kan også kjøpes med hjem for den som ønsker det!

Baren med det største gin-utvalget i Ålesund

Det er mer enn bare matrettene på menyen til Fumo som er spennende. I baren finner du blant annet en hel rekke nye og spennende drinker, samt et ikke så lite imponerende utvalg av over 70 typer gin – noe som gjør Fumo til Ålesunds største gin-bar. I tillegg serveres det litt annerledes bar-snacks, slik som popcorn med trøffel, fries, parmesan og andre fristelser.
- Vi er elsker å lage lekre gin-cocktails, sier Breivik, som også er opptatt av at disse like mye skal serveres som en fryd for øynene som at de skal smake godt.

Eventer og grupper

Hos Fumo kan det lett tilrettelegges for grupper, enten det er snakk om selskaper, vin- og ginsmaking eller lignende. - Vi tar gjerne imot små og store grupper på opp til 40 personer, hvor vi kan tilrettelegge med egne mat- og drikkepakker. Neste år planlegger vi flere events med ulike tema, kan Breivik fortelle.

Afterwork special

På fredager er du og kollegene dine hjertelig velkommen innom for en afterwork spesial, hvor du kan få kjøpt en egen spesialmeny med smakfulle sharing-retter og bobler.

Håper på mer aktivitet i vinterhalvåret

Fumo Fushion & Bar ligger midt i hjertet av Gågata, i Kongens gate 12, og er lekkert opplyst i vintermørket. Ivar Breivik forteller at det kan være utfordrende å drive på vinterstid, og at han håper å få se mer lys i vinduene i Kongens gate fremover. Skulle for eksempel januarværet stå i veien for en vandretur i byen, er det mulig å ta taxi eller skysses til døren på vinterstid.
- Sommermånedene står for det meste av omsetningen vår, så skal det være forsvarlig å drive denne type næring i fremtiden er det viktig at folk benytter seg av byen og tilbudene som er her gjennom hele året. En levende gågate med lys i alle vinduer ville vært med på å gjøre den mer attraktiv både for oss som er her og potensielle nye drivere, sier Breivik. Han oppfordrer gårdeiere til å ikke la vinduene på gateplan stå tomme og mørke.

Åpningstider: Mandag - torsdag 16-23, fredag 15-00, lørdag 14-00, søndag: Stengt
Nettside

—-