Samarbeider om nytt omdømmeprosjekt for Ålesund
Ålesund skal styrke sitt omdømme som en attraktiv by å bo i – nå inviteres unge voksne til å si sin mening.
Foto: NTNU i Ålesund Per Christian Dyrøy
Kommunen, næringslivet og akademia går nå sammen om et felles omdømmeprosjekt for å gjøre Ålesund til en enda mer attraktiv by å bo og leve i. Første steg er en spørreundersøkelse rettet mot unge voksne mellom 18 og 35 år.
Undersøkelsen, som gjennomføres av Norstat, skal gi verdifull innsikt i hvordan byen oppleves i dag – og hva som kan gjøre Ålesund enda mer attraktiv i fremtiden.
Heidi Nakken, administrerende direktør i Næringsforeningen i Ålesund.
– Innsikt er bra, og her kan vi lære mer om oss selv og byen vår. Vi gleder oss til å høre fra unge voksne hva de mener skal til for å skape en attraktiv by som man ønsker å bosette seg i, og ikke minst hvordan de opplever Ålesund i dag.
Workshop i oktober
Resultatene fra undersøkelsen blir lagt frem på en workshop 29. oktober, der samfunnsaktører inviteres til å bidra med innspill til hvordan Ålesund kan styrke sitt omdømme.
– Vi gleder oss over at spørreundersøkelsen nå er lagt ut, og enda mer til å få dypdykke inn i resultatet på workshopen. Vi håper at dette arbeidet kan bidra til at enda flere vil bosette seg i Ålesund, sier Christine Rørvik, kommunikasjonssjef i Ålesund kommune, og Kari Buvarp, prosjektleder for studiemiljø i Sit/NTNU.
Bredt samarbeid
Prosjektet har fått støtte fra Sparebanken Møre sine TEFT-midler. Bak står samarbeidsarenaen Kunnskapsbyen Ålesund, som samler aktører fra både offentlig sektor, næringsliv og akademia.
I arbeidsgruppen for omdømmeprosjektet deltar Næringsforeningen i Ålesund, NTNU, Sit, Destinasjon Ålesund & Sunnmøre og Ålesund kommune.
Delta og vinn gavekort
Alle unge voksne mellom 18 og 35 år oppfordres til å delta i undersøkelsen. Ved å svare er du også med i trekningen av et gavekort på 1000 kroner.
Her kan du svare på undersøkelsen