Program krigshistorisk byhelg 6-8 november

Alle arrangement er gratis, men alle krever registrering for eventuell smittesporing i etterkant.

********* VIKTIG **********

For å oppleve byfjellets hemmeligheter og krigshistorisk byvandring, MÅ man registrere seg på www.tikkio.com og velge tidspunkt på forhånd. Gratis billetter ligger på www.tikkio.com.

***************************

LINK direkte til billetter: https://tikkio.com/organizer/547-stiftinga-sunnmore-museum?fbclid=IwAR00HouMs56G_DxBM47d54xN1s93BPFZT1YO1MDylK-0gwSVkg9rpoD4R28

*****************************

De andre arrangementene har registrering på stedet, utenom foredrag på biblioteket (se info lenger ned).

FREDAG 6. NOVEMBER

Kl 10:00-15:00 Utstilling av bøker og materiale fra andre verdenskrig hos Ålesund bibliotek.

Kl 11:00-18:00 Aalesunds museum, besøk utstillingen Ålesund 1940-1945.

Kl 12:00 M/K Heland fra 1937 ankommer byen og ønskes velkommen i Brosundet ved Skansekaia og Dronning Sonjasplass. Det blir musikk og velkomst fra Brannsprøyta.

Kl 15:00-20:00 Opplev byfjellets hemmeligheter og ta med egen lommelykt. Velg tidspunkt og obligatorisk påmelding via www.tikkio.com.

LØRDAG 7. NOVEMBER

Kl 11:00-18:00 Opplev byfjellets hemmeligheter og ta med egen lommelykt. Velg tidspunkt og obligatorisk påmelding via www.tikkio.com.

Kl 11:00-16:00 Det krigshistorisk fartøyet M/K Heland er åpent for publikum i små grupper som registreres ved ankomst. Helands venner forteller om et spennende funn som dukket opp under restaurering på 90-tallet.

Kl 11:00-15:00 Krigshistorisk byvandring hver hele time med Ålesund Guideforening. Velg tidspunkt og obligatorisk påmelding på www.tikkio.com. Oppmøte ved Turistkontoret på Skateflukaia.

Kl 11:00-15:00 Livesending med Radio Ålesund i byparken.

Kl 12:00-16:00 Aalesunds museum, besøk utstillingen Ålesund 1940-1945. Historiker Ivar Gunnar Braaten vil holde en introduksjon før besøket på museet, her vil Braaten sette de ulike temaene som den krigshistoriske utstillinga belyser, inn i ei større ramme; knyttet til Ålesund og til byens situasjon etter den tyske invasjonen i 1940. Velg tidspunkt og obligatorisk påmelding via www.tikkio.com.

Kl 13:00-14:00 Foredrag på Ålesund bibliotek: Politiet under andre verdenskrig i Ålesund v/Jostein Solvoll. Påmelding til vilde.traagstad@alesund.kommune.no eller registrering i døra.

SØNDAG 8. NOVEMBER

Kl 11:00-16:00 Opplev byfjellets hemmeligheter.

Kl 12:00-16:00 Aalesunds museum, besøk utstillingen Ålesund 1940-1945.

Vi gleder oss!

Arrangementet i regi av Ålesund Sentrumsforening og Aalesunds museum. Det er også et samarbeid med Norges Veteranforbund for Internasjonale Operasjoner (NVIO), Destinasjon Ålesund & Sunnmøre, Okkupasjonen live og Ålesund bibliotek.

19 visninger