Momentium med ny konsertscene!

Toldboden i Ålesund skal bygges om til en ny lavterskel scene med lokal forankring og høy energi.

- Dette blir et fantastisk tilskudd til den voksende kulturbyen Ålesund. Vi planlegger å åpne i september, sier Lars Berg Giskeødegård.

- En scene av denne størrelsen vil gi muligheter for lokale og nasjonale “up-and-coming”-band og artister, sier han. Scenen på Toldboden skal fungere i god symbiose med Terminalen, og det er naturlig med et samarbeid mellom disse plassene. Fokuset til Toldboden blir å gi unge og nyoppstartede band og artister en første scene å spille på, men også å kunne ta imot gjennomreisende artister på en mindre, intim og rocka scene.

- De neste årene vil vi ha et økt fokus på talentutvikling i regionen og et enda med levende musikk- og kulturliv i Ålesund. Det å få være med å gro fram spennende artister fra vårt lokalsamfunn er både inspirerende og viktig å jobbe med. Utover dette er ikke konseptet ferdig knadd eller utviklet, men vi har store planer for kulturnæring i hele bygget på litt mer sikt. Plassen skal forøvrig ha mye aktivitet og være åpen hele uka.

- Vi jobber med kulturarrangementer hver eneste dag og det gir positive ringvirkninger til alle som driver handel i bysentrum. Kulturinnhold og aktiviteter er, og vil i økende grad være, en vesentlig del av fremtiden til Ålesund sentrum. Vi elsker byen og derfor satser vi på det vi kan best på den nye scenen, sier Berg Giskeødegård, som mener kulturell infrastruktur blir viktigere og viktigere. Dette vil øke attraktiviteten til byen vår, både med tanke på de besøkende og de som bor i byen, sier han.

Ombyggingen av Toldboden starter i mai og målet er å åpne for konserter i september.

- Konsertbransjen har vært spesielt hardt rammet under korona-perioden. Det har vært en tøff tid, men målet vårt er å bidra til at kultur skal komme tilbake sterkere enn noen gang. Vi vil også gjerne ha innspill fra musikk- og kulturinteresserte som kan være med på å forme denne scenen!