Lanserer krigshitorisk byhelg 6-8 november

- Skal åpne opp for byfjellets hemmeligheter!

Ålesund Sentrumsforening og Aalesunds Museum, skal sammen med flere, invitere til et helt nytt konsept med krigshistorisk byweekend 6-8 november 2020.

Følg med på Facebook-event for program og oppdateringer: https://www.facebook.com/events/3489421517787440

- Det finnes veldig mye historie fra krigen i byen, og Ålesund har sendt mange helter ut i kampen for vår frihet. Det er viktig at neste generasjon får kunnskap om vår historie, og vi sitter på mange kulturskatter som er viktig å vise frem. Vi er veldig glad for å fortelle at vi har fått til et samarbeid med Ålesund kommune om å få åpne opp byfjellets mysterium og gjøre det tilgjengelig for publikum denne helgen, sier leder av Ålesund Sentrumsforening Monica Molvær.

Det er 75 år siden frigjøringen, og november er også samme måned som motstandsmannen Harald Torsvik ble henrettet (9. november 1941).

- Vi får blant annet flyttet M/K Heland – som ble bygget i 1937 og ble brukt som «shetlandsbuss» under 2. verdenskrig – til bysentrum. Det blir guidede turer, aktiviteter for barna og mye annet spennende aktiviter både på museet og i byen, sier markedskoordinator fra Aalesunds museum Richard Lindin.

Arrangementet i regi av Ålesund Sentrumsforening og Aalesunds museum. Det er også et samarbeid med Norges Veteranforbund for Internasjonale Operasjoner (NVIO), Destinasjon Ålesund & Sunnmøre og Ålesund Guideforening.

27 visninger