Børster støv av gammel festival og lanserer By-Torsken

Ålesund Sentrumsforening drar frem gamle tradisjoner og lanserer tidligere festival i ny drakt i mars 2021.

- Borgundfjordfisket er hele grunnlaget for at folk bosatte seg i byen, og det binder sammen by og land. Vi kan gi både lokale og tilreisende en unik mulighet til å oppleve det røffe været og alt det spennende vi har å by på, sier sentrumsleder Monica Molvær.

Ålesund Sentrumsforening arrangerte tidligere festivalen «Torsken-kommer», og de ønsker å blåse liv i arrangementet igjen med en nasjonal reiselivskampanje i samarbeid med Destinasjon Ålesund & Sunnmøre.

- 2020 har vært et veldig spesielt år for handel- og serveringsbransjen, og det er viktig at vi tenker på hvordan vi kan selge byen til det norske markedet på en annerledes måte, både lokalt, nasjonalt og i fremtiden internasjonalt. Det er spesielt viktig å løfte frem de mørke vintermånedene med alt vi har å by på. Her må vi få med alle som vil bli med av fiskebåter, restauranter, hoteller, butikker og opplevelser.  Byens restauranter serverer mat fra fjorden i verdensklasse, og det er helt unikt for Ålesund, sier Monica Molvær.

Reiselivssjef Tom Anker Skrede tror en slik reiselivskampanje blir veldig godt mottatt i det norske markedet, og kan utvikle seg til en stor internasjonal attraksjon i fremtiden.

- Borgundfjordfisket er helt unikt, og vi vet at det er blant annet slike spesielle opplevelser som gjør Ålesund til en spennende destinasjon både regionalt, nasjonalt og internasjonalt. Det er viktig for reiselivsnæringen å se på hvordan vi kan nå ut til det norske markedet gjennom hele året, og utvikle et konsept som kan slå an internasjonalt når verden åpner opp igjen, sier reiselivssjef Tom Anker Skrede.

- Vi skal lage en nasjonal kampanje og «lokke landkrabbene fra innlandet» til kystens perle. Vi gleder oss allerede, avslutter Molvær og Skrede.

4 visninger