Arrangementer

Ålesund Sentrumsforening jobber for å skape mest mulig aktivitet i sentrum Vi samarbeider med både festivaler og andre aktører for å få til ting i fellesskap. Under her finner du en oversikt over våre hovedaktiviteter og kalender med fremtidige arrangement!

thumbnail_Laser_edited.jpg
Coverfoto 2022.webp

DEN NORSKE MATFESTIVALEN

Den Norske Matfestivalen i Ålesund arrangeres hvert år i slutten av august. Lokalmat, barnas matfestival, streetfood, Ålesund Ølfestival og en rekke matrelaterte opplevelser på kaikanten i jugendbyen.

Interessert i mer info? Klikk på knappen og les årets program!

BYLØRDAG

Ålesund Sentrumsforening står bak aktivitet og markedsføring av utvalgte lørdager med mer aktivitet i byen. Det kan vær i samarbeid med andre aktører eller aktivitet i egen regi som for eksempel "skattejakt", motorsykkelens dag, brannbiler,

jungeldyra, fisketurer, festivaler, kulturarrangement og spesielle anledninger.

Datoer 2022

26. februar:  Fastelaven

26. mars: Spis & Shop for 100 kr // ByTorsken

30. april: The North West

17. septemer: Spis & Shop for 100 kr

22. oktober: NAF

26. november: Julebyen

118436100_2822730224494546_6138561933747896659_o.jpg

PRIDE

Ålesund Pride ble arrangert for første gang i 2018, og 4000 mennesker kom til byen for å delta i paraden. For Ålesund Sentrumsforening som arrangør, i samarbeid med flere, har det vært viktig å få frem budskapet om at Ålesund - er en by for alle. Vi ønsker et mangfold og et samfunn med respekt og raushet for hverandre.

BYBRANNHELG: BROSUNDET BRENNER

I januar fylles Brosundet med lyd, lys, film og historier fra den dramatiske natten i 1904. Byen brukes som lerret til å samle familier og fortelle byens historie til neste generasjon. Arrangementet skal sammen med andre gi et bredt spekter av kulturtilbud og aktivitet som knytter seg til Bybrann markeringen

83606728_2333594560074784_7414919380485537792_n.jpg
_MG_3584_RGB.jpg

SPIS & SHOP FOR 100,-

Kampanjen "spis & shop for 100,-" består av en #Byhelg fra torsdag til lørdag hvor restauranter velger ut en rett på menyen til 100,-, og butikker selger en utvalgt vare til 100,-. Det er felles markedsføring og trekker veldig mange sultne og kjøpeklare sunnmøringer til byen. Kampanjen gjennomføres vår og høst

JULEBYEN ÅLESUND

Vi ønsker å skape magisk julestemning og lage aktiviteter som gjør at folk legger julehandelen til byen. Vi pynter byen med julelys i samarbeid med Lions. Sammen med flere aktører skaper vi aktiviteter og står for felles markedsføring i adventstiden. Vi står også bak adventskalenderen "jakten på julestrømpa".

_MG_7345.jpg
Skjermbilde 2020-08-05 kl. 21.14.55.png

ÅLESUND BÅTFESTIVAL

Ålesund Sentrumsforening er stolt medarrangør av Ålesund Båtfestival. Den arrangeres av G.A.D.Partner i uke 28 hver sommer. Byen fylles med markedsgate, tivoli, vannaktiviteter, show, konserter, allsang på Sankten, tribute band og aktiviteter for både store og små!

KRIGSHISTORISK BYHELG

Det finnes veldig mye historie fra krigen i byen, og Ålesund har sendt mange helter ut i kampen for vår frihet. Det er viktig at neste generasjon får kunnskap om vår historie, og vi sitter på mange kulturskatter som er viktig å vise frem. Arrangementet i regi av Ålesund Sentrumsforening og Aalesunds museum. Det er også et samarbeid med Norges Veteranforbund for Internasjonale Operasjoner (NVIO), Destinasjon Ålesund & Sunnmøre og Ålesund Guideforening